WYSZUKAJ oddział psychiatryczny

Zespół terapeutyczny

Diagnoza psychologiczna w zakresie ADHD (dla osób dorosłych)

Diagnoza psychologiczna w zakresie ADHD – badanie testem DIVA i MOXO oraz innymi testami niezbędnymi dla uzyskania pełnego obrazu i postawienia prawidłowej diagnozy. Badanie przebiega w kilku etapach – jest nie krótsze niż 3 spotkania jednogodzinne i nie powinno być dłuższe niż 5 spotkań, ale może się zdarzyć, że w uzasadnionych okolicznościach będzie trzeba spotkać się kolejny raz, wtedy specjalista poinformuje o takiej konieczności. Koszt jednego spotkania to 350 zł.

Do czego służy diagnoza ADHD?

Badanie ADHD to kompleksowa ocena mająca na celu rozpoznanie, czy objawy trudności z uwagą, nadpobudliwością i impulsywnością wynikają z ADHD, czy z innych przyczyn (np. zaburzeń depresyjno- lękowych, zaburzeń snu, trudności poznawczych, problemów środowiskowych).

Rzetelna diagnoza pozwala na:

  • Jasne rozpoznanie i różnicowanie ADHD od innych zaburzeń oraz identyfikację współistniejących problemów.
  • Dopasowanie leczenia i terapii do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjenta.
  • Redukcję niepewności i poprawę jakości życia — trafna diagnoza często prowadzi do zmniejszenia przewlekłego stresu, zwiększenia rozumienia siebie i poprawy relacji.

Co obejmuje rzetelna ocena ADHD?

Typowa, zgodna z wytycznymi ocena zawiera:

  • szczegółowy wywiad kliniczny (objawy obecne teraz i w dzieciństwie),
  • standaryzowane kwestionariusze wypełniane przez pacjenta
  • zebranie danych z kilku środowisk (rodzina, partnerzy),
  • w razie potrzeby badania neuropsychologiczne.

Diagnozę ostatecznie stawia specjalista psychiatra w oparciu o wyniki badań psychologicznych i opinię psychologa, zgodnie z kryteriami ICD-10.

Jak się przygotować do badania ADHD — praktyczny poradnik dla pacjenta.

Przygotowanie ułatwia diagnostykę i skraca czas potrzebny na zebranie informacji:

Przed wizytą — dokumenty i informacje:

1. Krótka oś czasu życia (kiedy pojawiły się problemy — szkoła, praca, relacje; ważne osiągnięcia i trudności). Pomaga to ocenić, czy objawy występują od dzieciństwa.

2. Dotychczasowa dokumentacja: wcześniejsze opinie psychologiczne/psychiatryczne, orzeczenia szkolne, opinie terapeutyczne, wyniki testów psychologicznych, istotne dane medyczne (jeśli są).

3. Dane kontaktowe osób z innych środowisk (np. rodziców), które mogą udzielić dodatkowych informacji – jeśli diagnostyka tego wymaga.

4. Konkretne przykłady zachowań (kiedy i gdzie występują trudności), ich nasilenie i wpływ na życie.

5. Informacje o rodzinie (historia podobnych trudności u krewnych), przebytych urazach mózgu, zaburzeniach snu, wczesnym rozwoju (mówienie, chodzenie), edukacji.

Przygotowanie praktyczne na dzień wizyty:

  • Przyjdź wypoczęty/wypoczęta; weź ze sobą okulary, jeśli ich używasz.
  • Uwzględnij wymagany czas: diagnostyka zajmuje znacznie więcej czasu niż standardowa konsultacja, wymaga do 5 godzinnych spotkań.

Czego się spodziewać podczas badania?

  • Rozmowa z psychologiem: szczegółowy wywiad rozwojowy i aktualne objawy.
  • Badania kwestionariuszowe.
  • Testy (w razie potrzeby): ocena funkcji poznawczych i uwagi.
  • Omówienie wyników.